Intrastatas

Iš Lobasoft ERP apskaitos sistema.
Jump to navigation Jump to search

Intrastatas

Nuo 2025m. keičiasi sąskaitų vedimas įmonėms, kurioms yra prievolė teikti intrastato ataskaitas.

Intrastatas yra duomenų apie Lietuvos Respublikos prekybą prekėmis su Europos Sąjungos valstybėmis surinkimo sistema. Informaciją nuo kokios ribos atsiranda prievolė teikti intrastato ataskaitą galima rasti šioje nuorodoje: https://lrmuitine.lt/web/guest/475

Prekių vedimo būdai

Tam, kad būtų galima į ERP suvesti reikiamą informaciją apie prekes intrastatui, reikia pakoreguoti sąskaitų suvedimą. Yra du prekių suvedimo būdai: per prekes arba paslaugas. Jei įmonė jau veda apskaitą prekėmis, tuomet rinktis šį būdą ir papildyti vedimą reikalinga informacija intrastatui. Jei įmonė veda apskaitą DK sąskaitomis, tuomet rinktis būdą per paslaugas ir keisti sąskaitų suvedimą. Keičiama tik tai, kas turi nukeliauti į intrastato ataskaitą. Jei privaloma teikti įvežimo ataskaitą, tuomet keičiamas pirkimo sąskaitų suvedimas, kurioms taikomas PVM16, jei išvežimo – pardavimo, kurioms taikomas PVM13. (Informacija apie vedimo būdą per paslaugas pateikiama žemiau).


Informacija, kuri reikalinga intrastato ataskaitai

• Prekės KN kodas (Info žemiau)

• Trumpas prekės aprašymas

• Šalis gavėja (išvežimo), šalis siuntėja (įvežimo)

• Kilmės šalis (Info žemiau)

• PVM kodas (šalies gavėjos/siuntėjos)

• Masė neto, kg (Info žemiau)

• Kiekis (Info žemiau)

• Faktūrinė, statistinė vertė

• Apskritis (Info žemiau)

• Pristatymo sąlygos (Info žemiau)

CN kodas.png

Prekės KN kodas

Prekių KN kodai pateikiami Kombinuotoje nomenklatūroje (KN). Šį sąrašą galima rasti šioje nuorodoje: https://lrmuitine.lt/web/guest/465. Būtinai žiūrėkite einamųjų metų Kombinuotos Nomenklatūros sąrašą, nes jis kiekvienais metais pakoreguojamas. Pirmiausiai prekės KN kodo ieškome sąskaitoje prie prekės aprašymo. Jį sudaro 8 skaitmenys. KN kodo pavadinimas gali skirtis. Keli pavyzdžiai kaip gali vadintis: CN code, HS code, Customs tariff no., Customs code.

Būna taip, kad sąskaitoje nėra nurodomas KN kodas. Tada ieškome Kombinuotos Nomenklatūros sąraše. Šiame sąraše susirandame aprašymą, kuris labiausiai atitinka prekę, o šalia aprašymo yra pateikiamas KN kodas.

Taip pat, jei yra padaryta pardavimų integracija iš el. parduotuvės, prekės yra kuriamos automatiškai ir pasitaiko, kad sukuriama suteikiamos paslaugos, ne prekės, kaip pvz.: transporto išlaidos, marketingas, pristatymas. Tuomet jų kortelėje reikia nurodyti KN kodą “Nėra”. KN kodas įrašomas prekės/paslaugos kortelėje:

CN kodas - 3.png

Kilmės šalis

Jei sąskaitoje yra nurodama prekės kilmės šalis, tuomet ją reikia įrašyti prekės kortelėje. Jei kilmės šalis nėra nurodama, tuomet įvežimo ataskaitoje ji bus tokia pati kaip šalies siuntėjos ir tokiu atveju prekės kortelėje nurodyti nieko nereikia (programa automatiškai paims kilmės šalį pagal šalį siuntėją). Išvežimo ataskaitoje kilmės šalį reikia įrašyti bet kokiu atveju, jei kilmės šalis sąskaitoje nenurodoma, galima pabandyti paklausti kliento, gal žinos, jei ne tuomet įrašoma Lietuva.Kilmės šalis įrašoma prekės/paslaugos kortelėje:


Masė neto, kg

Neto masė - 3.jpg
Neto masė - 2.png

Tai yra prekės/prekių svoris. Perkamų ir parduodamų prekių svorių įvedimas skiriasi. Toliau aptariamas kiekvienas iš jų:

• Jei yra sąskaitoje nurodomas ar žinomas kiekvienos prekės svoris, tuomet jis įrašomas prekės/paslaugos kortelėje (tinka ir pirkimams, ir pardavimams).

• Jei yra nurodomas bendras sąskaitos prekių svoris, tuomet jis yra įrašomas:

Pirkimuose:









Pardavimuose (kai yra ta pati prekė/paslauga):

Šį būdą galima naudoti ir pirkimų suvedime.



Kiekis

Ne visada privaloma nurodyti prekių kiekį. Kartais galima pajamuoti kaip 1 prekę, nors tokių pačių prekių sąskaitoje yra daugiau. Tai galima pasitikrinti Kombinuotoje nomenklatūroje (KN) pagal paskutinį stulpelį „Papildomas matavimo vienetas“. Jei šiame stulpelyje prie atitinkamos prekės yra ženklas “-“, tuomet nurodyti šios prekės kiekį nėra privaloma. Žinoma, jei sąskaitoje nurodamas prekių kiekis, vedant sąskaitą į ERP galite jį įrašyti nepriklausomai ar privaloma, ar ne. Formuojant intrastato ataskaitą, ERP jau žino, kurios prekės kiekis privalomas, tos prekės kiekį ir paims, ten kur neprivaloma bus nurodomas kiekis 0, net jei ir nurodysite jį vedant prekes.

Apskritis - 1.png

Apskritis

Apskritį reikia nurodyti tik pardavimuose, kai kilmės šalis nurodoma Lietuva. Tokiu atveju reikia sužinoti kurioje Lietuvos apskrityje prekės yra gaminamos. Apskritį vedame kodu, kurį sudaro viena raidė. Apskričių kodus galima rasti šioje nuorodoje: https://intrastat.lrmuitine.lt/intr/KlasifikatoriaiDownloadService?reportname=apskritys

Jei ta pati prekė visada gaminama toje pačioje apskrityje, apskritį įvedame prekės/paslaugos kortelėje arba pardavimo operacijoje:

Pristatymo sąlygos - 1.png

Pristatymo sąlygos

Dažniausiai pristatymo sąlygos yra nurodomos sąskaitoje, jei sąskaitoje nėra nurodyta, tuomet reikia pasiaiškinti su klientu kokiu būdu prekės yra gaunamos ar išvežamos. Pristatymo sąlygos pirkimuose ir pardavimuose įrašomos šioje vietoje:


Tačiau tam, kad pristatymo sąlygos nueitų į ataskaitą, reikia susikurti jų kortelę. Tai galima padaryti taip: Aprašymai -> Pirkėjai/tiekėjai -> Pristatymo sąlygos



Būdas - paslaugos

Pirmiausia reikia įvertinti ar yra perkama skirtingos prekės ir jos priskiriamos skirtingiems KN kodams, ar yra perkama viena prekė. Yra atvejų kada perkamos skirtingos prekės, tačiau jos vis tiek priskiriamos prie vieno KN kodo, tuomet galima susikurti vieną paslaugą ir ją pavadinti bendrai visas prekes apimančiu pavadinimu.

Registravimo grupė.png

Kaip susikurti paslaugos kortelę (esminiai punktai):

• Paslaugos kodas gali sutapti su KN kodu;

• Registravimo grupė: reikia, kad šios paslaugos nueitų į savikainą arba pajamas. Susikuriame registravimo grupę: Nustatymai -> Pirkimų/pardavimų registravimo grupės -> Prekių/paslaugų registravimo grupės. Pavyzdyje pateikiamas pirkimas į savikainą:

Pirkimo registravimo tipai.jpg

• PVM grupė – pvm21prek Prekės...;

• Įrašomas KN kodas

• Pagal anksčiau aptartą punktą „Masė neto, kg“, nusprendžiame ar dar reikia uždėti varnelę „Vedamas svoris, kg“, tuomet atsiras pirkimo ar pardavimo sąskaitos operacijoje langelis „Svoris, kg“.

• Tuomet dar reikia susikurti Pirkimų registravimo tipą: Nustatymai -> Pirkimų/pardavimų registravimo grupės -> Pirkimų registravimo tipai.








Atitinkamų laukelių nustatymai

Kad atsirastų laukelis, kur būtų galima suvesti pristatymo sąlygas, neto masę ir apskritį reikia:

Pirkimuose:

Pirkimai -> Nustatymai -> Pirkimų nustatymai. Pažymime varnele „Vedami pristatymo duomenys“

Pardavimuose:

Pardavimai -> Nustatymai -> Pardavimų nustatymai. Pažymime varnele „Vedami pristatymo duomenys“


Intrastato ataskaitos formavimas ERP

Ataskaita formuojama nuėjus į v2 (beta) versiją. Mokesčiai -> Intrastatas -> Deklaracijos

1. Spaudžiame formuoti

2. Atsiradusioje lentelėje pasirenkame metus, mėnesį ir ataskaitos tipą. Jei reikia abiejų ataskaitų (tiek išvežimo, tiek įvežimo), tuomet ataskaitos tipe nieko nesirenkame. Spaudžiame “Patvirtinti“.

3. Suformuojama ataskaita/-os. Paspaudus ant ataskaitos numerio, nueiname į ataskaitą. Pirmiausia nuveda į “Forma”. Paspaudus ant “Prekės“, galima matyti kokie duomenys nuėjo į ataskaitą. Sužiūrime ar yra visi duomenys reikalingi atitinkamo tipo ataskaitai (apie tai kas kokiam ataskaitos tipui yra reikalinga buvo aptarta anksčiau). Jei matote, kad kažko trūksta, kaip pvz. prekės svorio, netaisome pačioje ataskaitoje, taisome ERP. Kai pataisote, ištrinate sukurtas ataskaitas ir formuojate iš naujo.

4. Suformuotos ataskaitos atsisiuntimas. Ataskaitą atsisiunčiame spausdami "Atsisiųsti XML".

5. Kai kurioms įmonėms yra prievolė teikti išvežimo ar įvežimo ataskaitą, nors įmonė nieko nepardavė ar nepirko iš ES šalių. Tuomet, kai suformuojama ataskaita, reikia nueiti į “Forma” ir pasirinkti funkciją N – nulinė.


Dažniausiai pasitaikantys atvejai, kuomet reikia taisyti informaciją ir neleis formuoti ar atsisiųsti ataskaitos:

• Neįvestas arba įvestas netinkamas KN kodas. Tuo atveju Jums net neleis formuoti ataskaitos ir išmes klaidos pranešimą. Jame matysite kokiose prekėse yra klaida, jas ERP susirandate ir prekės kortelėje pataisote KN kodą.

Klaidos.png

Klaidos pranešimo pvz., kai KN kodas nėra nurodytas:


Klaidos - 1.png

Klaidos pranešimo pvz., kai yra nurodytas netinkamas KN kodas:


• Kai yra kitokios informacijos trūkumas, Jums leis suformuoti ataskaitą, tačiau neleis jos atsisiųsti ir tada išmes klaidos pranešimus. Klaidos pranešime gali nerašyti konkrečios prekės pavadinimo, kaip KN kodo klaidos pranešime, tačiau rašys kokiu numeriu ši prekė yra ataskaitoje (“Eil.nr”). Pagal šį kodą susirandame prekės pavadinimą, o pagal jį šią prekę ERP.


Kaip ieškoti, jei turite prekės/paslaugos pavadinimą, tačiau reikia koreguoti ne prekės/paslaugos kortelę, bet sąskaitos operaciją, kurioje ši prekė yra nupirkta/parduota:

Pirkimai -> Ataskaitos -> Nupirktos prekės/paslaugos (detali)

Pardavimai -> Ataskaitos -> Parduotos prekės/paslaugos (detali)


Ataskaitos tikslinimas

Reg. nr..jpg

Jei pateikta ataskaita jau priimta IDAIS, tačiau atsiranda poreikis (dėl pvz.: pavėluotai gautų dokumentų ar klaidingai prieš tai įvestų) tikslinti jau pateiktą ataskaitą, tuomet ERP reikia formuoti tikslinamo mėnesio ataskaitą kaip įprastai. Kai ataskaita suformuojama, nueiti į “Forma” ir pasirinkti funkciją M – patikslinanti. Atsiras papildomas laukelis “Tikslinamos deklaracijos Reg. Nr.”, įvedame numerį tos deklaracijos, kurią tiksliname.

Deklaracijos numerį galima rasti ataskaitoje, kurios yra talpinamos serveryje, įmonės aplanke tarp Intrastatas -> Ataskaitos. Jei tikslinama yra pirmą kartą, prie šio numerio dar reikia prirašyti gale 00, jei tikslinama antrą karta - 01, jei trečią kartą – 02 ir t.t.


Ataskaitoje nurodomi rekvizitai

Šiuo metu visų įmonių, kurioms yra privaloma teikti intrastato ataskaitą, informacija apie įmonę bei tarpininką yra nurodyta, todėl nieko papildomai keisti ar pildyti nereikia. Tačiau jei įmonei atsirado prievolė teikti ataskaitą ar pasikeitė informacija apie įmonę, pavyzdžiui, įmonės adresas, tuomet reikia nurodyti ar pakoreguoti informaciją laukelyje “Rekvizitai“ (Mokesčiai -> Intrastatas -> Rekvizitai).


Informacija, kurią reikia nurodyti, kai įmonei atsiranda prievolė teikti ataskaitą:

Įmonės rekvizitus:

o PVM mokėtojo kodas įrašomas be šalies raidžių, tik skaičiai;

o Tel.nr. ir Kontaktinio asmens Tel. Nr. nurodomas 2 aukšto telefono numeris +37061268322;

o El. paštas ir Kontaktinio asmens El. paštas - vida.c@tezaurus.lt;

o Kontaktinis asmuo - Vida Čaplikienė


• Tarpininko rekvizitus ir informaciją apie muitinę: (Surašyta informacija, kad būtų galima nusikopijuoti)

Rekvizitai.png

o Pavadinimas - UAB "Tezaurus konsultacijos"

o Adresas - J. Jasinskio g. 4-17, Vilnius

o Įmonės kodas – 123961361

o Muitinės departamento Statistikos analizės skyrius

o MM39